Rautalammin lentoturmat saivat muistokiven

Kenraaliluutnantti Jouni Pystynen piti juhlapuheen muistokiven paljastamistilaisuudessa.

Rautalammilla toisen maailmansodan aikana tapahtuneet lentoturmat saivat perjantaina muistokiven. Muistokivi on Timosensalmessa, lähellä Rautalammin ja Konneveden rajalla olevaa Kivisalmea.

Perjantaina järjestetyssä muistokiven paljastamistilaisuudessa Rautalammin Reserviupseerikerhon puheenjohtaja Hannu Jyrkkänen kertasi joulukuussa 1931 ja heinäkuussa 1941 tapahtuneiden lentoturmien historiaa. Turmissa menehtyi yhteensä viisi ihmistä.

Tilaisuudessa juhlapuhujana oli entinen Ilmavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Jouni Pystynen, joka puheessaan katsahti ilmailun historiaan ja peilasi Rautalammilla tapahtuneita lentoturmia omiin kokemuksiinsa lentäjänä. Hän totesi, että nykyaikana vastaavat vaaratilanteet ja turmat selvitetään juurta jaksaen laajoissa tutkimuksissa, mutta esimerkiksi Rautalammin lentoturmien tarkat syyt ja tapahtumat jäävät ikuisesti historian hämärään.

Puolustusvoimien tervehdyksen tilaisuuteen toi Karjalan lennoston Hävittäjälentolaivue 31:n komentaja everstiluutnantti Ville Hakala. Hän sanoi lentoturmien muistokiven olevan tärkeä osa perinteiden vaalimista.

Menehtyneiden omaisia tilaisuudessa edusti Toivo Pöysti, jonka isä kuoli Iljushin-onnettomuudessa kesällä 1941.

Ensimmäinen lentoturmista sattui 1. joulukuuta 1939, kun Bristol Blenheim -pommikone oli palaamassa pommituslennolta eksyen muodostelmasta. Kone pyrki Luonetjärvelle, mutta törmäsi Hanhitaipaleessa Vahvalahden etelärannan kallioihin, murskaantui ja syttyi tuleen. Koko kolmihenkinen miehistö sai surmansa.

2. heinäkuuta 1941 sattunut onnettomuus tapahtui puolestaan sotasaaliiksi saadulla Iljushin DB-3 -pommikoneella. Kone oli suorittamassa korkeusnousukoetta, kun se yllättäen kääntyi syöksykierteeseen, josta konetta ei enää saatu oikeamaan. Koneen ohjaaja ja tähystäjä onnistuivat hyppäämään laskuvarjoilla, tosin ainoastaan tähystäjä selvisi hypystä. Ohjaajan puhelinkuulokkeiden johto takertui laskuvarjoon, minkä vuoksi hän ei veteen pudottuaan pystynyt vapautumaan varjosta vaan ehti hukkua ennen avun saapumista paikalle. Lentomekaanikko ei hypännyt koneesta vaan menehtyi.

Rautalammin lentoturmista sekä Iljushin DB-3 -koneen osien sukeltamisesta on kerrottu Rautalampilehdessä 12/2013.

Vastaa